Verjaardag - Reisverslag uit Accra, Ghana van Emma Lesterhuis - WaarBenJij.nu Verjaardag - Reisverslag uit Accra, Ghana van Emma Lesterhuis - WaarBenJij.nu

Verjaardag

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

21 April 2009 | Ghana, Accra

Lieve allemaal,
Na een weekje stilte, hebben wij weer een hoop te vertellen.. Want dit weekend heb ik dan mijn verjaardag gevierd. In Ghana doen ze dat niet echt maar voor mij hebben ze er een groot feest van gemaakt.

Marije en ik zijn vrijdag avond samen met Anja naar het dorp waar haar vriend vandaan komt getrokken. Met de stichting medogo (ofzo) hebben ze dit dorp geadopteerd.. een mooie plek om je verjaardag te vieren!
De heenreis ging door het donker, het was ongeveer 3 uur rijden waarvan een uur door de rimboe over zandwegen.. We kwamen langs veel dorpen, de ene groot en met elektriciteit, de ander klein en zonder..
En daar kwamen we dan, rond 9 uur ’s avonds.. We kregen een koud biertje (wat we mee hadden genomen, want in het dorp was natuurlijk geen koelkast) en samen met een paar mensen uit het dorp zaten we in het licht van de generator.
Toen hebben we een wandeling gemaakt door het dorp, waar geen licht was.. Marije werd hier dan door ben ook de blinde loper genoemd, omdat ze nogal waggelde! Ik moet zeggen dat ik ook aardig gedesoriënteerd was, want ik dacht dat we nog steeds van het huis wegliepen, toen het huis opeens weer voor me stond!
Om 12 uur werd ik gefeliciteerd en werd er muziek gemaakt, omdat een mevrouw uit het dorp was overleden geen trommels, maar er was een (kalebas ofzo met schelpjes erom) en een ijzeren geval met een stokje(soort triangel) en tot slot Ben met een bierflesje en wijnglas! Ze zongen oude liedjes.. en konden dansen! Een beetje als kippen maar dan mooi:D!
Toen gingen we naar bed.. voor het eerst weer zonder airco, maar het ging helemaal prima! Alleen wat ruzie met de klamboe gehad..
De volgende ochtend ging Ben dan naar het dorp omdat er een spijker in de band van de auto zat.. wij hebben toen heerlijk op een bankje in het zonnetje gezeten en brood gebakken…
Toen Ben terug was, zijn we naar de begrafenis geweest.. Hier is dat een 3 daags feest.. Wij kregen een mooi plekje, en mensen moesten voor ons opstaan (moeilijk is dat hoor).. Daarna konden we niet veel verstaan maar er werd veel gepraat en gezongen en muziek gemaakt.. later ging de kerk geld inzamelen, daar werd een wedstrijd tussen de mannen en de vrouwen van gemaakt.. Marije en Anja hebben ook nog geld gegeven waardoor het allemaal extra speciaal was.. Het geluid is slecht, en de muziek klonk een beetje fout maar het was leuk om mee te maken..
(Ben zei op den duur, wat stinkt het hier (zei een meneer, ja wat denk je dat lijk staat vol op in de zon) OHOHOH….
Daarna zijn we naar het strand gereden, wat een hoge golven hier zeg! Binnen no time was ik kletsnat.. maar het was een super mooie zee en je kon ver kijken!
Toen we weer terug waren in het dorp zijn Marije en Mozi Kobla (2 jongens uit het dorp) en ik op de fiets gestapt.. we hebben een stuk langs dorpjes gefietst door de rimboe, zij lieten ons overal stoppen en vertelden wat wat was, ook konden we eindelijk een keer wel foto’s maken van mensen, zonder dat ze boos werden!..
S avonds hebben we Aplah gegeten (LEKKER!) is een bal van maïs met water en we aten het samen met de bladeren van 1 of andere aardappel.. en natuurlijk , een fruitsalade als toetje!
S avonds hebben we een vuurtje aangemaakt, alleen konden we hier niet heel lang van genieten, omdat het op den duur echt keihard begon te waaien, en later regenen! Wij met ons allen onder het afdakje, naar buiten kijken en later naar binnen.. Daar hebben ze weer gezongen hebben we gezeten en gingen we uiteindelijk naar bed..
Zondag gingen we weer naar huis, over de afsluitdijk! (kijk op de kaart bij KETA), om zes uur thuisgekomen, onderweg een ghanees frietje gegeten (fried yam) en olibollen gekocht (van mais)..

Thuis had malou een taart gebakken voor me verjaardag hebben we dat gegeten.. en was mijn verjaardagsweekend weer voorbij!
Iedereen die geprobeerd heeft te bellen (ik had geen bereik zo in de middle of nowhere) Iedereen die heeft geprobeerd /gesmst ik heb niks ontvangen in de middle of nowhere.. Iedereen die mij heeft gekrabbelt (ik kan alleen de eerste pagina zien met krabbels, want internet is hier niet te zo snel)
Maar iedereen bedankt!:D Ik hoop dat jullie allemaal nog wel even mijn verjaardag hebben gevierd!




  • 21 April 2009 - 12:24

    Marleen:

    Emma wat een avonturen! En je eet straks alles als je hier terug bent, ik hoef de spagettie nog maar 5 minuten te koken. Ik ben blij dat je een topverjaardag hebt gehad, uiteraard heb ik je nog een krabbeltje gestuurd maar die kan je denk ik niet meer lezen. Ik spreek je snel! (L)Kus!

  • 21 April 2009 - 14:36

    Bart:

    och zusje toch;) wat leuk:)
    ik vind het fijn dat het zo leuk was:)

    dikke kus van thuis

    kuskus

  • 22 April 2009 - 07:34

    Michiel:

    In het kader beter laat dan nooit, van harte en veel plezier!

  • 22 April 2009 - 08:49

    Minean:

    hoeraaa! ik ben blij dat je zo'n leuke verjaardag hebt gehad!! klinkt zeer leuk!dus bij deze nog van mij een hieperdepiephoerafelicitatie! ik wacht op de fotos;)xx

  • 22 April 2009 - 08:50

    Minean:

    oooo nu zie ik weer nieuwe fotos!fijn!

  • 22 April 2009 - 08:51

    Minean:

    onee die zijn niet nieuw! die ken ik al! dus het laaste bericht beschouw maar als niet verzonden! ik zie graag een jarige emma met blije zus fotos!;)

  • 22 April 2009 - 16:47

    Liesbeth:

    He Minean niet het gastenboek vol spammen!

    Nog gefeliciteerd Emma! Klinkt als een leuk druk weekend en in ieder geval een verjaardag die niet bepaald onopgemerkt voorbij is gegaan.

    Liefs Lies

  • 24 April 2009 - 14:10

    "tante" Heiltje!:

    Kreeg het adres van Henriet. Alsnog gefeliciteerd! Deze verjaardag vergeet je nooit weer, super! Groetjes, tante Heiltje.

  • 24 April 2009 - 17:16

    Heleen:

    ik schrijf gauw weer een uitgebried mailtje,
    maar toch ook even hier.
    leuk, spannend, super, zo'n verjaardag. we hebben je hier natuurlijk wel gemist.
    ik wil ook wel foto's, of gaat het echt niet???

  • 28 April 2009 - 19:24

    Devon En Tina:

    Hey! Lekkere avonturen hoor! Als we straks allemaal in Nederland zijn mag je lekker voor Devon en mij koken op z'n Afrikaans! Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Juni 2009

Problemen in Ghana

30 April 2009

Update uit Ghana

21 April 2009

Verjaardag

09 April 2009

bibliotheek

06 April 2009

Het eerste weekend
Emma

Actief sinds 09 Feb. 2009
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 15866

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 16 Februari 2014

Nakuru, Kenia

10 April 2011 - 02 Augustus 2011

Naar Mozambique

26 Maart 2009 - 12 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: