Update uit Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Emma Lesterhuis - WaarBenJij.nu Update uit Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Emma Lesterhuis - WaarBenJij.nu

Update uit Ghana

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

30 April 2009 | Ghana, Accra

Heeej JAWOOOR daar zijn we weer,
Wo hon te sen (hoe gaat het?) mo ho ye (met mij gaat het goed)
En nog steeds vanuit het zonnige ghana, waar het ook geregeld regent (gelukkig alleen nog wanneer we op het kantoor zitten of ‘s nachts) Omdat we wisten dat jullie alweer ongerust beginnen te worden zullen wij even een update geven hoe het ons vergaat!
Wel, De zitblaren zijn uitgebreid tot onze oren, maar oke.. De mensen worden steeds leuker op het kantoor, we krijgen steeds meer te horen en vanaf afgelopen week hoeven we niet meer 5 dagen te zitten maar gaan we erop uit!
We zijn net een beetje uit ons doen door de aanslag op de koningin.. Maar ook hier vieren wij haar dag. Afgelopen weekend was het kinderKoninginnedag. Bij de tweede man van de NL ambassade in de tuin. En ja die mensen hebben hier een grote tuin (dit is namelijk de tuin waarin ik ook tennis) en voor de voetballiefhebbers is er een voetbalveld. Maar dit gingen wij niet doen deze dag, ik had de eer om bij de zeepglijbaan te staan (blauwe plekken oplopen en spierpijn) en Marije stond bij het skilopen en zat later in de jury van de talentenjacht. Wat wij hier te eten hadden: kaas, broodje kroket, frikadel en patat (JAMJAM) die frikadel ging der goed in(ook al hebben we minder gehad dan je zou denken) er waren een heleboel Nederlandse mensen uit heel Ghana, en er was bier, en marije heeft aardig wat van de wijn mogen proeven.
Over naar zondag, om half 7 s ochtends vertrokken marije en ik naar ashimoto, waar wij samen met Esther (onze kamergenote op kantoor) naar haar kerk gingen. De kerkdienst begon om 8 uur. Eerst werd er een hoop door elkaar gepreekt en gezongen en geroepen (door o.a. esther) Later kwam de pastor, hij had dan ook zijn laptop bij zich waar de preek was uitgeschreven (kortom het was geen arme kerk) de laptop had ook een accu zodat toen de stroom uitviel de preek gewoon door kon gaan;). Dit werd vervolgd door een woordje voor een pas getrouwd stel, en een doping van een kindje dat geboren was, en een felicitatie voor ieder die in April jarig was geweest. Om ongeveer 11 uur moesten dan alle nieuwe mensen van de kerk naar voren komen en hun gegevens doorgeven (waaronder dus marije en ik) om half 12 gingen we dan richting huis. Nog even op een terrasje aan zee gezeten een poging gedaan de art market te bekijken (alleen ware we daar snel weer weg) en savonds uit eten met anja en ben (want anja was die dag 60 geworden)

Nu nog even terug over werk, want deze week begonnen marije en ik met het bezoeken van de districten. Maandag was Accra East aan de beurt. We kwamen aan en het was niet ons verrtrouwde hoofdkantoor. Hier was een klein gebouwtje, wat er zeker niet zo uit zag als ons kantoor. Namelijk:
We kwamen binnen, er werd nog even voor ons geveegd, de ventilator deed het niet dus het was aardig warm, en het was moeilijk om 3 hele stoelen te vinden. Tijdens de interviews kwam er dan ook naar voren dat het kantoor verbetering nodig had. Toen wij de enquêtes uitreikte, met daarbij een pen, was ik helemaal onder de indruk. Mensen verstopten hun eigen pen om een van ons te krijgen en gaven hem ook zeker niet terug. Zij kregen die niet op kantoor, maar moeten hem zelf kopen.
Het voornaamste wat naar voren komt, is dat de mensen vinden ook in vergelijking met andere bedrijven dat ze te weinig betaald krijgen. Wel komen de mensen voor mij over als gemotiveerd. Ze werken namelijk soms ook op zaterdag en zondag, en dat zonder betaald te krijgen.
Over de andere dagen wordt vervolgd..
Nog even over dit weekend. (want wij hebben morgen al weekend) Vanavond hebben we een bal in de tuin van de eerste man van de NL ambassade. Hier gaan marije en ik natuurlijk heen voor de frikandellen. Dan morgenochtend vertrekken wij om 9 uur naar Hohoe, en door naar Flie waar de watervallen zijn. Dit weekend gaat dus bestaan uit: een wandeling van 4 uur door de bergen.
Wij laten jullie weten hoe het was,
Groetjes uit Ghana

• 30 April 2009 - 17:00

Yvonne En Jacques:

leuk om jullie berichten te lezen. Verbaasd over de blijkbaar grote hoeveelheid frikandellen in Ghana. Wel van nederlandse makelij?
    Tot gauw weer horens.
    Yvonne en Jacques

• 04 Mei 2009 - 14:05

HP:

Dag mevrouwtjes Lesterhuis!

Ik kwam jullie moeder nog tegen op de braderie. Dus ik dacht ik ga zo snel mogelijk even kijken hoe jullie het allemaal hebben gevierd. Wel cool dat dat allemaal in een tuin past zon feest ;) Veel plezier!

Xx

HP

• 06 Mei 2009 - 12:19

Petra Esser:

Leuk jullie eerste interviews! Waar je mensen al niet blij mee kunt maken (pennen..). Hoe verwend zijn wij dan toch. Ben nu al erg benieuwd naar de uitkomsten, succes !

• 06 Mei 2009 - 13:59

Cootje:

Ha Emma & Marije,
    heb net al jullie verhalen gelezen (liep een eindje achter). Nog heel hartelijk gefeliciteerd Emma.
    Afgelopen zaterdag jullie paps &mams gesproken en foto's bekeken. Zeer indrukwekkend. Echt een heel andere cultuur, ondanks de papat en frikandellen.
    We hadden 't ook nog even over al die huwlijksaanzoeken: misschien helpt het als jullie een trouwring omdoen.
    Geniet van deze bijzondere tijd, zowel in je stage als de uitstapjes.
    Liefs, Cootje